- Moc110 KM przy 9250 obr./min
- Max. moment obrotowy92 Nm przy 6500 obr./min
- Masa(na sucho)202 kg
Polityka cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. pliki "cookies". Wykorzystujemy je, aby ułatwić korzystanie z serwisu poprzez dostosowanie treści serwisu do preferencji użytkowników oraz ciągłego jego ulepszania. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującej pliki "cookies", oznacza wyrażenie zgody na taką praktykę. Więcej o POLITYCE COOKIES przeczytasz TUTAJ.
AkceptujęHistoria marki to nieustanne dążenie do perfekcji technicznej i stylistycznej. Mieszczące się w Bolonii Muzeum Ducati zbudowano według tej samej koncepcji. Chwalebna przeszłość jest tutaj tłem dla głównego motywu - ciągłego rozwoju firmy w poszukiwaniu motocyklowej doskonałości.
Dla tych, dla których słowo “muzeum” kojarzy się wyłącznie z zimnym, nudnym pomieszczeniem, pełnym artefaktów z zamierzchłej przeszłości, wizyta w bolońskim Muzeum Ducati będzie świeżym, zaskakującym doświadczeniem. Zorganizowano tu bowiem szereg wystaw, które w przemyślany i uporządkowany, ale jednocześnie dynamiczny i finezyjny sposób pokazują ponad 90-letnią historię marki.
Każdy ze zgromadzonych tu eksponatów jest nie tylko świadectwem śmiałej myśli technicznej swoich czasów, ale też dziełem sztuki użytkowej. Ich historię opowiedziano w otoczeniu eleganckiej, dyskretnej kompozycji świateł i kolorów, która pozwala na pokazanie tych wspaniałych zbiorów bez zbędnego odwracania uwagi zwiedzających. W nowoczesnej koncepcji wystroju wnętrz dominuje więc kolor biały, na tle którego zgromadzone tu motocykle, silniki, ramy i inne eksponaty mogą lśnić pełnym blaskiem. Doskonała architektura poszczególnych ekspozycji podkreśla przywiązanie marki Ducati do stylu, wyrafinowania i skuteczności w działaniu.
Muzeum Ducati, urządzone niedawno na nowo, posiada wydzieloną obszerną strefę, poświęconą motocyklom, które pomimo bycia standardowymi modelami produkcyjnymi, stały się prawdziwymi ikonami i zbudowały znany dziś wizerunek marki. Każdy z nich jest symbolem swojej epoki, zarówno w kontekście technologicznym, jak również stylistycznym, ekonomicznym czy nawet socjologicznym. Dwa pozostałe działy Muzeum prezentują imponującą historię sportową Ducati, z podziałem na prezentacje najbardziej znanych motocykli wyścigowych oraz słynnych kierowców, związanych z bolońską marką.
Początki legendy
Ścieżka zwiedzania zaczyna się od spojrzenia na sięgające początków XX wieku korzenie firmy Ducati, związane z zapoczątkowanym przez Guglielmo Marconiego intensywnym rozwojem radiokomunikacji. Adriano Cavalieri Ducati opatentował nadajnik fal krótkich, za pomocą którego był w stanie nawiązać łączność z USA. 4 lipca 1926 Adriano, wraz ze swoimi braćmi Bruno i Marcello, założył przedsiębiorstwo Società Scientifica Radio Brevetti Ducati, które w niedługim czasie zatrudniało już tysiące pracowników. Pierwszy etap historii Ducati zamknęło zniszczenie zakładów w Borgo Panigale przez alianckie bombowce w październiku 1944 roku. Firma podniosła się z gruzów tuż po wojnie, zaczynając nową erę jako producent motocykli.
Powojenne Włochy, zniszczone latami ciężkich walk, pragnęły maksymalnej mobilności. W tym kontekście prawdziwym fenomenem stał się zaprezentowany w 1946 roku Cucciolo, czyli montowany na rowerach zestaw napędowy z silnikiem o pojemności 48 cm3, pozwalający na przejechanie 100 km na litrze paliwa, z maksymalną prędkością 50 km/h. Olbrzymi sukces tego pierwszego motocyklowego produktu Ducati pozwolił na zbudowanie pierwszego pełnego jednośladu własnej konstrukcji - modelu 60, wykorzystującego zmodyfikowaną jednostkę napędową Cucciolo.
W kierunku prędkości
Kolejna wystawa wprowadza w lata 50, kiedy po okresie wypełniania rynkowych potrzeb prostymi i ekonomicznymi maszynami, we włoskim społeczeństwie narodziła się fascynacja sportem i prędkością. Przez kolejne 40 lat Ducati rozwijało swoje wyścigowe konstrukcje, a także modele seryjne o sportowych korzeniach - od modelu 125 Sport, poprzez 175T, Siluro 100, 450 Scrambler, 750GT - pierwszego superbike’a z lat 70, 750 F1, 750 Paso, aż po rajdowego Elefanta, produkowanego pod przejętą marką Cagiva.
Ikona stylu, twórca segmentów
Następny, bardzo ważny rozdział, podkreślony osobną salą w Muzeum Ducati, to początek lat 90 i pojawienie się dwóch przełomowych modeli - Monstera i 916. PIerwszy z nich rozpoczął trwającą do dziś modę na potężne nakedy, w których brak owiewek i maksymalna ekspozycja mechaniki jest celem samym w sobie i elementem mocnego wizerunku. Z kolei sportowy 916, zaprojektowany przez słynnego Massimo Tamburiniego do dnia dzisiejszego pozostaje ikoną wzornictwa przemysłowego, będąc wielokrotnie prezentowany na uczelniach i wystawach.
Prezentację historii Ducati zamyka wystawa poświęcona okresowi od roku 2003 do chwili obecnej, w którym na rynek weszły kolejne modele, bardzo ważne nie tylko dla samej firmy, ale też dla całej branży motocyklowej. Multistrada, czyli cztery motocykle w jednym, przeniesione wprost z torów MotoGP Desmosedici RR, kolejne modele sportowe: 1098, 1199 Superleggera, czy symbol sukcesu ostatnich lat - klasyczna rodzina Scrambler.
Na specjalnych stanowiskach poznasz również historię i główne założenia rewolucyjnych rozwiązań technicznych, których twórcą było Ducati. Są to chociażby silniki w układzie L-twin, opracowany już w latach 50 rozrząd desmodromiczny czy kratownicowa rama. Ducati to nie tylko same motocykle, to również ogromna społeczność oddanych fanów. Przekonasz się o tym poznając część ekspozycji poświęconą corocznemu międzynarodowemu zlotowi World Ducati Week.
Sportowy duch
Historia i rozwój marki Ducati nierozerwalnie związane są ze sportem motocyklowym na najwyższym poziomie. Od wyścigów mikromotocykli, w których w 1949 roku brał udział pionierski model Cucciolo, bijąc wiele ówczesnych rekordów, po sukcesy w zawodach MotoGP i World Superbike, a także wyścigach ulicznych: Ducati jest zawsze na miejscu, z całą drużyną swoich bohaterów. Na wystawie poświęconej udziałowi włoskiej marki w motosporcie poznasz historię najsłynniejszych zawodników ze stajni Ducati i zobaczysz ich fenomenalne, historyczne maszyny.
Lista nazwisk jest imponująca: Franco Farne, Francesco Villa, Brunno Spaggiari, Mike Hailwood, Paul Smart, Franco Uncini, Walter Cussigh, Marco Luchinelli, Raymond Roche, Doug Polen, Giancarlo Falappa, Mauro Lucchiari, Carl Fogarty, Troy Corser, Troy Bayliss, Neil Hodgson, Loris Capirossi, Casey Stoner, Carlos Checa i inni. Każdy z nich jeździł przełomowymi motocyklami, a niektórzy, w czasie długoletniej kariery, zdążyli być świadkami kilku rewolucji w dziedzinie konstrukcji maszyn wyścigowych.
Żelazny punkt wycieczek
Muzeum Ducati położone jest w Bolonii, w pobliżu głównych zakładów firmy. Obecność w tym miejscu to nie tylko obowiązek zdeklarowanych “Ducatisti”, ale również ogromna porcja wiedzy i niezapomniane doświadczenie dla każdego motocyklisty. Włoska marka jest nieodłączną częścią świata jednośladów, a jej nieprzerwany rozwój i znakomite perspektywy na przyszłość dają gwarancję, że również w kolejnych latach będzie pionierem w dziedzinie designu i nowoczesnych ultranowoczesnych rozwiązań technicznych.
Więcej informacji, w tym o godzinach otwarcia Muzeum i rezerwacji biletów znajdziecie tutaj.
Muzeum możecie zwiedzić także bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem Google Maps! Dowiedz się więcej.