- Moc110 KM przy 9250 obr./min
- Max. moment obrotowy92 Nm przy 6500 obr./min
- Masa(na sucho)202 kg
Polityka cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. pliki "cookies". Wykorzystujemy je, aby ułatwić korzystanie z serwisu poprzez dostosowanie treści serwisu do preferencji użytkowników oraz ciągłego jego ulepszania. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującej pliki "cookies", oznacza wyrażenie zgody na taką praktykę. Więcej o POLITYCE COOKIES przeczytasz TUTAJ.
AkceptujęW nowym Panigale V4 R zastosowano rozwiązania techniczne zarezerwowane wcześniej dla MotoGP i Superbike, takie jak nawiercane tytanowe korbowody i tłoki poddane obróbce powierzchniowej DLC. Nowy silnik Desmosedici Stradale R w konfiguracji torowej zapewnia 240,5 KM mocy, a na szóstym biegu ogranicznik przesunięty jest do 16 500 obr./min. Są to nadzwyczajne wartości liczbowe dla motocykla produkowanego seryjnie. Wraz z silnikiem został stworzony olej Ducati Corse, wzorowany na formułach stosowanych w wyścigach, który przyczynia się do osiągnięcia maksymalnej mocy.
W czwartym odcinku serii internetowej Ducati World Première 2023 producent z Bolonii zaprezentował nowe Panigale V4 R. Ducati po raz kolejny potwierdza swoją specjalność oferując entuzjastom najbardziej wyrafinowane i dopracowane rozwiązania technologiczne, które jeszcze bardziej zbliżają supersportowy model drogowy do motocykli wyścigowych używanych w Mistrzostwach WorldSBK.
Nowe Ducati Panigale V4 R jest rozpoznawalne od pierwszego spojrzenia dzięki karbonowym skrzydełkom i inspirowanemu MotoGP malowaniu z numerem "1". Motocykl będzie produkowany w numerowanej serii, a nazwa modelu wraz z indywidualnym numerem widoczne będą na kierownicy.
Sercem Panigale V4 R jest nowy silnik Desmosedici Stradale R o pojemności 998 cm3, zdolny do osiągnięcia maksymalnej prędkości obrotowej wynoszącej 16 500 obr./min na szóstym biegu (16 000 na pozostałych przełożeniach) i zapewniający maksymalną moc 218 KM przy 15 500 obr./min. Są to wartości absolutnie wzorcowe w ofercie motocykli supersportowych o tej samej pojemności skokowej. Nowy Desmosedici Stradale R, pomimo wszystkich ulepszeń, zapewnia nieco niższe osiągi w porównaniu z poprzednią wersją ze względu na konieczność spełnienia wymogów rygorystycznej homologacji Euro 5. Pełen potencjał tego silnika pozwala odblokować wyścigowy wydech przeznaczony do użytku na torze, który podnosi moc do 237 KM (o 3 KM więcej niż w poprzedniku).
Prace konstruktorskie nad jednostką nowego Panigale V4 R obejmowały również stworzenie specjalnego oleju Shell, który opracowany został we współpracy z Ducati Corse*. Nowy olej o wysokiej wydajności gwarantuje 10% redukcję tarcia mechanicznego i prowadzi do wzrostu mocy maksymalnej o kolejne 3,5 KM, która wzrasta do +4,5 KM na ograniczniku. Formuła tego oleju opiera się na zastosowaniu dodatków, specyficznych dla wysokoobrotowych silników, wyposażonych w suche sprzęgło. Te składniki chemiczne są dodawane do oleju bazowego w dedykowanych ilościach, aby zapewnić właściwą równowagę pomiędzy osiągami a ochroną silnika.
Maksymalna moc Panigale V4 R, dzięki połączeniu wyścigowego wydechu i specjalnego oleju, może zatem osiągnąć wartość 240,5 KM. Ta nadzwyczajna wartość jest możliwa dzięki zastosowaniu technologii wywodzących się wprost ze świata wyścigów. Po raz pierwszy w motocyklu drogowym zastosowano nawiercane korbowody tytanowe, co umożliwia przepływ oleju z głowicy, poprawia smarowanie i niezawodność w ekstremalnych warunkach.
Tłoki Desmosedici Stradale R posiadają powierzchnię wykończoną powłoką DLC (Diamond Like Carbon), którą po raz pierwszy zastosowano w silniku drogowym. To rozwiązanie stosowane jest w zawodach MotoGP i Formuły 1 w celu zmniejszenia tarcia. Tłoki mają również nową geometrię, która sprawia, że są lżejsze o 5 gramów (co odpowiada 2% ich masy), zmniejszając tym samym siły bezwładności, z korzyścią dla ich niezawodności. Pozostałe modyfikacje dotyczą bardziej agresywnego profilu krzywek dolotowych, co poprawia doprowadzanie powietrza przy wysokich obrotach, a tym samym zwiększa moc maksymalną w konfiguracji z wydechami wyścigowymi.
Z myślą o poprawieniu osiągów na torze, Panigale V4 R przejmuje przełożenia stosowane w motocyklach wyścigowych startujących w Mistrzostwach WorldSBK, wydłużając pierwsze (+ 11,6%), drugie (+ 5,6%) i szóste przełożenie (+ 1,8%) w porównaniu z poprzednim modelem. Pierwszy bieg staje się zatem bardziej użyteczny podczas jazdy po torze, oferując korzyści w postaci lepszej kontroli nad silnikiem podczas hamowania i lepszego przyspieszenia podczas wychodzenia z zakrętów. Ponadto, mniejszy skok pomiędzy pierwszym i drugim biegiem umożliwia efektywniejsze działanie Ducati Quick Shift – przedmiotu ważnej ewolucji strategii, która poprawia płynność przy każdym stopniu otwarcia przepustnicy, co zwiększa skuteczność nowego modelu na torze.
Silnik Desmosedici Stradale R w wersji na 2023 rok współpracuje z nowym suchym sprzęgłem, które wywodzi się z rozwoju komponentu używanego w WorldSBK przez oficjalny zespół Ducati. Zmniejszono średnicę i długość osiową (-24 mm), a przede wszystkim masa zmalała o około 800 gramów.
Większą skuteczność nowego Panigale V4 R w użytkowaniu na torze uzyskano również dzięki zaadoptowaniu wszystkich elektronicznych ewolucji wprowadzonych już w Panigale V4 na rok modelowy 2022 i 2023, w tym między innymi udoskonalonemu systemu Ducati Traction Control i systemu Ride By Wire, przyjęciem strategii Engine Brake Control EVO 2, nowej strategii dla DQS i aktualizacji kontroli wentylatora.
Aby Panigale V4 R było jeszcze szybsze przyjęto Power Modes z powodzeniem wdrożone już w Panigale V4 i V4 S, oczywiście z kalibracją dedykowaną dla jednostki Desmosedici Stradale R. Istnieją cztery strategie mocy silnika: Full, High, Medium, Low. Tryb Full Power pozwala silnikowi uwolnić swój pełny potencjał dzięki krzywym momentu obrotowego bez filtrów elektronicznych, z wyjątkiem pierwszego biegu. Dla trybów mocy Medium i High opracowano nowy system zarządzania mapą Ride by Wire z dedykowaną kalibracją dla każdego z sześciu biegów. Z kolei tryb Low został zaprojektowany z myślą o jeździe po nawierzchniach o niskiej przyczepności, ograniczając maksymalną moc motocykla do 160 KM i oferując wyjątkowo kontrolowaną reakcję przepustnicy.
Parametry pracy motocykla można skutecznie kontrolować dzięki nowej grafice wyświetlacza. Najważniejsza zmiana w Panigale V4 R, wprowadzona już w V4 S, dotyczy interfejsu opracowanego przez zawodników MotoGP i nazwanego "Track Evo", dodanego do już istniejących "Road" i "Track".
Aby poprawić stabilność w fazach hamowania i wejścia w zakręt oraz umożliwić kierowcy bardziej precyzyjne określenie najlepszej konfiguracji na każdym torze, Panigale V4 R wprowadza również system kontroli hamowania silnikiem Engine Brake Control (EBC) EVO 2. Ten elektroniczny system cechuje się inną kalibracją na każdym z trzech poziomów intensywności. Panigale V4 R przyjmuje też nową strategię Ducati Quick Shift (DQS), która poprawia płynność zmiany biegów w każdym stopniu otwarcia przepustnicy. Oprócz tych zmian, zaktualizowano również sterowanie wentylatorem chłodzącym, który oferuje lepsze zarządzanie temperaturami roboczymi i gwarantuje większy komfort termiczny dla kierowcy.
Do użytku Panigale V4 R wyłącznie na torze, firma z Bolonii opracowała oprogramowanie Ducati Performance DTC EVO 3 dla opon typu slick-rain (sprzedawanych jako wyposażenie dodatkowe i sprawiających, że V4 R nie jest dopuszczone do ruchu drogowego), które pozwala również aktywować miganie tylnego światła, wymagane przez regulacje dotyczące wyścigów w deszczu, a także zastępuje tryb jazdy Street Mode trybem Rain Mode przeznaczonym specjalnie do użytku na mokrych nawierzchniach. Podobnie jak w motocyklach wyścigowych, zastosowano Pit Limiter ograniczający prędkość przy wyjeździe z boksów i zjeżdżaniu z nitki toru.
Panigale V4 R jest kontynuacją układu opartego na "Front Frame" i jednostronnym aluminiowym wahaczu z rodziny Ducati Panigale. Możliwa jest regulacja wysokości sworznia wahacza w 4 pozycjach co 2 mm.
Aby zwiększyć zwinność i przyczepność, podwozie Panigale V4 R również podąża w kierunku ewolucji wyznaczonej przez Panigale V4/V4 S, zachowując w pełni mechaniczną regulację zawieszenia. Przedni widelec Öhlins NPX25/30 zwiększa swój skok o 5 mm w porównaniu z poprzednikiem. Zmodyfikowany amortyzator tylny Öhlins TTX36 zwiększa wysokość tyłu o 20 mm, co przekłada się na wyższy środek ciężkości, a tym samym większą zwinność przy wchodzeniu w zakręty i zmianach kierunku jazdy.
Zbiornik ze szczotkowanego aluminium o pojemności zwiększonej do 17 litrów zyskał kształt zapewniający lepsze podparcie dla kierowcy podczas hamowania i w zakrętach. Wypłaszczone siedzisko, ze zmniejszoną ilością pianki i z innym pokryciem, z jednej strony gwarantuje większą swobodę ruchu, a z drugiej pomaga kierowcy uzyskać większą stabilność.
W Panigale V4 R pakiet aerodynamiczny również został zmieniony z myślą o większej wydajności: nowe dwuelementowe skrzydła gwarantują ten sam docisk, ale są bardziej kompaktowe i cieńsze.
Aby poprawić chłodzenie silnika, ustabilizować jego wydajność w ekstremalnym użytkowaniu na torze, owiewka została zmodyfikowana w dolnym obszarze i jest zgodna z przepisami Mistrzostw Świata Superbike. Również w dolnej części, po lewej stronie, znajduje się wlot powietrza do chłodzenia czujnika Ducati Quick Shift.
W celu zwiększenia wydajności motocykla na torze Ducati oferuje szeroką gamę akcesoriów. Tytanowy, pełny układ wydechowy Akrapovič z podwójnym tłumikiem jeszcze bardziej poprawia stosunek masy do mocy V4 R (zmniejszenie masy o 5 kg w porównaniu do standardowego układu i zwiększenie mocy do 237 KM). Wydech dostarczany jest wraz ze specjalnym mapowaniem, dzięki któremu wszystkie parametry DTC, DWC, DPL i DSC są dostosowane do nowych osiągów motocykla.
Dalsza redukcja wagi motocykla jest możliwa poprzez montaż magnezowych obręczy, które gwarantują oszczędność 0,7 kg (- 10%) w stosunku do i tak lekkich kutych obręczy z oryginalnego wyposażenia, a także poprawiają zwinność przy wchodzeniu w zakręty i przy zmianach kierunku jazdy.
Aby lepiej dostosować pozycję jazdy do własnych potrzeb, dostępne są regulowane aluminiowe podnóżki, opracowane przez Ducati Corse we współpracy z firmą Rizoma. Są one wyposażone w przegubowe dźwignie hamulca i zmiany biegów, aby zminimalizować ryzyko złamania w przypadku poślizgu, a także umożliwiają tradycyjną konfigurację zmiany biegów, jak i odwróconą.
Pakiet akcesoriów Pit Stop oferuje podgrzewacze opon i stojaki, aby umożliwić podejście do sesji w najlepszych warunkach. Osoby chcące korzystać z opon typu Slick lub Rain mogą wybrać oprogramowanie DTC EVO 3, które wprowadza specjalne kalibracje elektronicznych elementów sterujących.
Aby jeszcze bardziej upiększyć Panigale V4 R możliwe jest również zamontowanie elementów z włókna węglowego, od przednich i tylnych błotników, przez zabezpieczenia ramy i wahacza, po kanały do chłodzenia przednich hamulców, które sprawiają, że hamowanie jest bardziej wydajne. Pełny przegląd akcesoriów dostępny jest w dedykowanej sekcji na stronie ducati.com.
#PanigaleV4R #ThisIsRacing